Reisverslag: Elfstedenroute varen

Met regelmaat krijgen wij de vraag over het varen van de Elfstedenroute. Een unieke route die erg goed vanaf onze locatie te doen. Helemaal doordat in elke boot een routekaart van de Elfstedenroute te vinden is. In 2020 hebben Jan en Wiarda hier ook gebruik van gemaakt. Zij vaarden met een motorboot van Bootverhuur Hospes en maakten hier een prachtig reisverslag van.

Wil jij ook de Elfstedenroute varen? Doe inspiratie op met dit uitgebreide reisverslag en/of kies er, net als Jan en Wiarda voor, om een motorboot te huren van Hospes en het avontuur aan te gaan.

Dag 1 (maandag)

Maandag 15:00 uur, Na een uitgebreide vaarinstructie kon de vakantie van start gaan. Aan boord liggen de routekaarten al voor ons klaar, de Friesland kaart voor alle doorvaarthoogten en bruggen en de kaart voor de Elfstedenvaarroute.

Onze tassen en etenswaren aan boord, inrichten én start de motor maar!

De Elfstedentocht vanuit het centrum van Sneek bij Bootverhuur Hospes.

Vanaf de Oudvaart start de route door het centrum van Sneek. Varend door de grachten van de binnenstad, langs de bruggen voorbij de wereldberoemde Waterpoort. Vanaf het water gezien toch echt de mooiste foto’s kunnen maken!

Aangekomen op de Geeuw naar IJlst meren we aan de Marrekrite ligplaats voor de eerste overnachting. Vanaf hier kun je lopend het centrum van het pittoreske IJlst bereiken met een fantastisch uitzicht over een vogelrustgebied en de Houtzaagmolen de Rat, welke nog altijd in functie is!

We hebben ervoor gekozen om Sloten en Stavoren over te slaan, de schaatsroute loopt via de Luts deze is niet toegankelijk met onze Linssen Grand Sturdy 25.9. Onze vakantie is 7 dagen we hebben te weinig tijd om heen en weer te varen.

Dag 2 (dinsdag)

Dinsdagochtend, op tijd uit de veren we vertrekken om 9.30 uur om via IJlst over een prachtige kronkelende vaarweg naar Heeg. Over het Heegermeer en de Fluessen via Koudum varen we tussen de betonningen heerlijk rustig door naar Hindeloopen.

In de middag komen we aan in Hindeloopen. We leggen aan aan een Marrekrite aan de Yndijk. Vanaf hier kunnen we lopend naar het centrum, wat is het hier prachtig! Het is juni, en nog geen hoogseizoen, er is nog ruimte genoeg. Vanwege werkzaamheden aan de sluis en brug konden we het centrum niet varend door, we navigeren de route voor morgen een stukje terug en dan door naar Workum, Bolsward en Harlingen.

Dag 3 (woensdag)

Woensdag 9.00 uur, we maken na een heerlijke nacht slapen het schip weer klaar voor vertrek. Via een stukje Fluessen naar de Workumer Trekfeart, dan dwars door Bolsward, met vier beweegbare bruggen en een behoorlijk smal vaarwater is het best spannend. Het is een kunst de boot stil te laten liggen terwijl je moet wachten voor de brug.

Na een lange maar prachtige route door het Friese landschap langs de Wytmarsumer Feart arriveren we tegen 18 uur in Harlingen we overnachten voor de spoorbrug de brugwachter is dan al naar huis. 'savonds lopen we naar het centrum om daar een hapje te gaan eten.

Dag 4 (donderdag)

Donderdag 10 uur, de brugwachter sliep nog even uit, we lagen al een uurtje op hem te wachten. De brugwachter fietst mee omdat hij een aantal bruggen op onze route moet bedienen. Dit maak je toch echt alleen in Friesland mee?

Na de laatste brug zwaaiden we nog even, op naar het bredere vaarwater van het Harinxmakanaal. Via Franeker volgen we de borden ‘Elfstedenroute’. Onderweg tappen we vers drinkwater, we leggen bij een mooie steiger aan en besluiten te lunchen. Zo fijn is dat, je hebt je vakantiehuisje met alles erop en eraan altijd bij je, terwijl je je rustig verplaatst naar nieuwe locaties.

Onderweg nog twee handbediende schutsluizen, met 10 cm waterverloop voor ons ‘beginners’ een makkie.
We overnachten midden in hett vogelreservaat ‘Wide Mar’ aan weerzijden alleen maar weiland en riet. Geen verkeer of straatverlichting even helemaal één met de natuur en wat een vogelgeluiden, prachtig!

Dag 5 (vrijdag)

Vrijdag 9.30 uur, we zetten koffie met de hand en genieten van ons ontbijt in de natuur. De boot bevalt ons goed. Het is prima kokkerellen met een compleet inventaris wat eruitziet als nieuw, gezellige lederen bank, comfortabel bed en de mooie luxe afwerking van de boot. Fijn!

Via Bartlehiem en het bekende tegeltjesbruggetje over de Dokkumer EE, een prachtige route met breed vaarwater. Langs velden en weilanden, prachtige boerderijen en soms vervallen huizen. Onderweg genieten we volop, we drinken onze koffie en keuvelen wat aan boord. Het varen gaat ons inmiddels best goed af. We laten tijdens het varen de mast gestreken, wel zo makkelijk bij al die lage doorvaartbruggen (2.50 meter).

Rond het middaguur komen we in Dokkum aan, midden in het centrum tegenover Molen Zeldenrust de  meter perfecte plek! Wat een mooi gezellig stadje zeg. We krijgen deze middag familiebezoek, gezellig met klapstoeltjes en tafeltje geborreld langs de Baantjegracht.

Dag 6 & 7 (zaterdag en zondag)

Zaterdag 10.30 uur, vertrekken we via Bartlehiem door naar Leeuwarden. Vanwege de onweersbuien die verwacht zijn besluiten we tijdig een ligplaats te zoeken. Deze vonden we langs de Grote Wielen. De havenmeester gaf een plek langs de lange steiger ‘met de kop in de wind’ genieten over het grote meer. Het onweer begon pas toen we al in bed lagen, de lichtflitsen zagen we door het gordijn van het dakluik, mooi was dat.

Zondag, als we wakker worden is het meer 'de Grote Wielen' spiegelglad. Windstil dus dat is fijn voor de tocht terug naar Sneek! Via de Bonkefeart onder de finish door van de Elfstedentocht. Door het centrum van Leeuwarden met veel manoeuvreren en het passeren van bruggen.
Het is nog vroeg en rustig onderweg. Via de Swette varen we op naar Sneek.
Hier aangekomen merken we pas hoe druk het is op het water. We willen tanken en ons vuilwatertank legen maar zoveel recreatie en boten op het Sneekermeer en de Houkesloot hadden we nog niet meegemaakt.

Einde van de vakantie

We besluiten de laatste avond in de haven van Hospes te overnachten zodat we rustig aan kunnen doen de laatste avond en ochtend. We zitten vol beleving en verhalen van een prachtige maar intensieve en soms spannende vaartocht. En we zijn blij dat we de boot weer keurig netjes hebben afgeleverd, daar nemen we vanavond een glaasje op!

Jan heeft de Elfstedentocht van 4 januari 1997 geschaatst, hij reed deze in 10 uur 57 minuten. Over onze Elfstedenvaarroute hebben we nu een week gedaan. Steeds kwamen er herinneringen boven van de 'tocht der tochten' en dat maakte onze vakantie bijzonder.

Voor ons een van de eerste keren dat we met een boot op vakantie zijn geweest, als ervaren motorrijders dachten we dit wel even te kunnen doen. Maar het varen, manoeuvreren en vooral het aanleggen was voor ons soms een behoorlijke uitdaging. Deze route is behoorlijk pittig voor beginnende vaarder. Maar we zijn heel blij dat we deze avontuurlijke vaarvakantie in eigen land hebben kunnen beleven!

Bedankt Selma & Ids, jullie hebben ons een bijzondere vakantie bezorgd. Hospes is een mooi familiebedrijf!